سامانه مکانیزه مدیریت خدمات و امکانات رفاهی به منظور توزیع سریع ، آسان و عادلانه امکانات رفاهی برای سازمان های بزرگ طراحی و تولید شده است. این سامانه امکان تعریف، تخصیص و توزیع امکانات مختلف رفاهی از جمله امکانات ورزشی را در میان کارکنان و خانواده آنها فرآهم میآورد. واحدهای خدمات عمومی و امور رفاهی سازمانها اصلیترین مشتری این محصول میباشند.
این سامانه با عنوان سامانه اتوماسیون ورزش از سال ۱۳۹۲ در شرکت فولاد مبارکه پیاده سازی و هم اکنون در حال بهرهبردای میباشد. این سامانه با هدف مکانیزه نمودن ، توزیع و کنترل امکانات رفاهی و ورزشی در میان کارکنان شاغل و بازنشسته شرکت فولاد مبارکه و خانواده تحت تکفل ایشان طراحی و پیاده سازی گردیده است. علاوه بر آن سایر فرآیندهای داخلی امور ورزش شرکت فولاد مبارکه را تحت پوشش قرار میدهد. از مهمترین فعالیت های آن می توان به مدیریت عقد قراداد با ارائه کنندگان امکانات رفاهی و ورزشی مانند باشگاهها، برنامه ریزی و تعریف سیاست های مورد نظر ، افزایش کنترل و نظارت بر کارکرد امور ورزش و ارائه کنندگان خدمات، تعریف و برگزاری مسابقات ورزشی، تهیه گزارشات متنوع و کاربردی اشاره نمود.
مزیت های اصلی استفاده از این سامانه عبارتند از:
- توزیع عادلانه امکانات ورزشی در بین کارکنان (شاغل و بازنشسته) و خانواده تحت تکفل آنها
- افزایش نظارت بر عملکرد باشگاه های ارائه دهنده سرویس به سازمان
- ثبت سوابق عملکرد امور ورزش در بخش های مختلف
- کاهش مراجعات حضوری کارکنان به امور ورزش
- افزایش رضایتمندی کارکنان از امور ورزش
- اخذ گزارشات مدیریتی در جهت تصمیم سازی و برنامه ریزی برای ورزش و سلامت کارکنان
- افزایش بهره وری امور ورزش
این سامانه دارای امکانات مختلفی از قبیل:
- مدیریت اطلاعات پایه
- مدیریت اطلاعات اماکن ورزشی
- مدیریت رزرواسیون امکانات ورزشی
- مدیریت عملکرد ناظران
- مدیریت پرونده سلامت کارکنان
- مدیریت تاسیسات ورزشی مستقر در سازمان
- مدیریت مالی پرداخت خودکار به باشگاه ها
- مدیریت برگزاری مسابقات درون سازمانی
- مدیریت ورزش های گروهی
- مدیریت صدور کارت هوشمند ورزش
- مدیریت خبرنامه و اطلاع رسانی
- مدیریت عملکرد کاربران سامانه
- وب سایت امور ورزش
- ارسال اطلاعات مربوط به رزرواسیون امکانات ورزشی به تجهیزات شناسایی مستقر در باشگاهها بصورت خودکار
- شناسایی متقاضیان استفاده از اماکن ورزشی در محل باشگاه به کمک تجهیزات شناسایی و کارتهای هوشمند
- جمعآوری اطلاعات مربوط به استفاده اشخاص از اماکن ورزشی بصورت خودکار
شرکت فولاد مبارکه سالانه بودجهای را بعنوان سرانه ورزشی برای کارکنان و خانواده تحت تکلف ایشان تخصیص میدهد. این بودجه بصورت امکانات ورزشی از طریق عقد قرارداد بین شرکت فولاد مبارکه و باشگاههای ورزشی در میان کارکنان شرکت توزیع میگردد. به همین منظور برای تمامی کارکنان شاغل و بازنشسته شرکت فولاد مبارکه (نزدیک به ۸۰۰۰۰ نفر) کارتهای هوشمند RFID صادر شده است. در ابتدا هر سال کارکنان امور ورزش براساس نظرسنجیهای انجام شده از کارکنان ، با باشگاههای ورزشی مستقر در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری (بیش از ۴۰۰ باشگاه) عقد قرار مینمایند. این قراردادها در قالب رشتههای ورزشی آموزشی و تفریحی در وبسایت سامانه ورزش معرفی میگردد. همچنین به هر یک از این باشگاهها یک دستگاه ویژه با قابلیت اتصال به وب سایت سامانه و شناسایی کارتهای هوشمند ورزشی شرکت فولاد مبارکه تحویل می شود.
سپس کارکنان و خانواده تحت تکفل آنها با مراجعه به وب سایت مذکور امکانات مورد نظر خود را رزرو می نمایند. اطلاعات رزرواسیون این اشخاص از طریق بستر GPRS اپراتورهای تلفن همراه به ترمینالهای مستقر در باشگاهها ارسال میگردد. پس از آن اشخاص با در دست داشتن کارت هوشمند ورزشی به باشگاه مراجعه نموده و توسط ترمینال مذکور شناسایی و اجازه استفاده از امکانات ورزشی را بدست میآورند. در انتهای هر روز دستگاه اطلاعات اشخاصی که از باشگاه استفاده نموده اند را برای سامانه ارسال و اطلاعات رزرو روزهای آتی را دریافت میکند. این دستگاه علاوه بر وظیفه شناسایی اشخاص و کنترل مجاز بودن آنها در خصوص استفاده از امکانات باشگاه، وظیفه محاسبه هزینههای پرداختی به باشگاه را نیز بر عهده خواهد داشت.
